De Vereniging Vlaamse Provincies (VVP) verwelkomt het nieuw Vlaams regeerakkoord. Het is positief dat de verschillende partijen inzien dat een rationalisering van de Vlaamse bestuurlijke organisatie nodig is.

De provincies spelen een cruciale rol in het Vlaamse bestuurssysteem. Ze zijn een belangrijke schakel tussen de lokale besturen en de Vlaamse overheid, en bieden een meerwaarde door hun expertise op vlak van onder andere streekontwikkeling, mobiliteit, toerisme en water- en natuurbeheer.

“Er zijn in Vlaanderen meer dan tweeduizend tussenliggende structuren.” zegt Anton De Ryckere, directeur van de VVP.  “Hoeveel bestuurlijke winst en verlichting van de druk op lokale besturen kunnen we wel niet realiseren door de 5  provincies te gebruiken om het kluwen van de verschillende tussenstructuren en mandaten te rationaliseren. Nieuwe structuren zoals referentieregio’s of andere intergemeentelijke samenwerkingsverbanden zijn, in tegenstelling tot de provincies, niet in staat om deze rationalisering op een efficiënte manier vorm te geven. De provincies als bovenlokaal bestuursniveau hebben de expertise en democratische legitimiteit om beleidskeuzes te maken aangepast aan de specifieke noden van de verschillende provinciale regio’s en streken.”

“We zijn er van overtuigd dat uit een objectieve analyse van de verschillende pistes om het aantal tussenstructuren en mandaten in Vlaanderen te verminderen, zal blijken dat de provincies juist perfect geplaatst zijn hierin een grote rol te spelen. Met hun jarenlange ervaring kunnen ze op korte termijn verschillende taken op zich nemen, de coördinatie van verschillende projecten ten harte nemen en mee investeren in nieuw beleid.” geeft Anton De Ryckere aan.

Met de Vereniging Vlaamse Provincies zullen we snel samenzitten met de nieuwe minister van Binnenlands Bestuur en de verschillende vakministers voor onder andere omgeving, mobiliteit en water om te duiden hoe de provincies kunnen meewerken aan het Vlaams beleid ten voordele van lokale besturen, inwoners, ondernemingen en verenigingen. Zoals tal van middenveldorganisaties aangeven bewijzen de provincies al jaar en dag dat ze grote meerwaarde creëren op maatschappelijk en economisch vlak.

“De meerwaarde en unieke rol van de provincies is spijtig genoeg nog te weinig bekend. Maar het zijn de provincies die al jaren aan oplossingen werken inzake wateroverlast, fietsmobiliteit, ruimte voor ondernemen, kwalitatieve technische niche opleidingen... Laat de verschillende bestuursniveaus elk vanuit hun sterktes complementair samenwerken om de vele maatschappelijke uitdagingen aan te gaan.”

Zo zullen de provincies mee investeren in maatregelen om de klimaatverandering tegen te gaan en reeds bestaande effecten zoals overstromingen en droogteperiodes op te vangen. De komende jaren wensen de provincies in goede samenwerking met de nieuwe Vlaamse regering een omgeving creëren waarin ondernemingen, inwoners, verenigingen, landbouwers kunnen groeien en bloeien.