Donderdag 15 augustus 2024 | Provincie Limburg roept alle Limburgers op om zich duurzaam naar Pukkelpop te verplaatsen. Voor wie dat haalbaar is, is de fiets een prima vervoersmiddel. 13.000 festivalgangers kunnen elke dag hun fiets stallen in de gratis, bewaakte fietsenstalling, en dat dankzij een samenwerking tussen het provinciebestuur, Pukkelpop en stad Hasselt. De stalling werd vanmiddag feestelijk geopend bij de aankomst van het EK peloton, binnen minder dan een maand komt het wielerevent naar onze provincie. Bovendien creëert het provinciebestuur pop-up fietssnelwegen op verschillende invalswegen naar de festivalweide, via tijdelijke bewegwijzering.
“Limburg is een fietsparadijs én een muziekparadijs” weet gedeputeerde van mobiliteit, Bert Lambrechts. Het grootste Limburgse evenement is een ideaal ogenblik om dit extra in de kijker te zetten. Met de fiets naar Pukkelpop is de logische keuze: gezond en duurzaam van mobiliteit. Dankzij het provinciaal functioneel fietspadennetwerk kan dat ook veilig, snel en comfortabel. Met de pop-up-fietssnelwegen naar de weide dit jaar én de fietsenstalling voor meer dan 13.000 fietsen zorgen we ervoor dat de fietsende muziekliefhebber met een gerust hart kan genieten van het festival. Om het gebruik van de fiets nog extra te stimuleren, zal het provinciebestuur op donderdag, vrijdag en zaterdag een beloningsactie houden aan de fietsenstalling, waarbij de fietsende bezoekers kans maken op een uniek PKP-fietsgadget.”

Pop-up fietssnelwegen: F, de snelste weg van A naar B

De nieuwe pop-up fietssnelwegen naar de festivalweide gidsen fietsers de weg naar Pukkelpop. Vanaf Hasselt station en Zonhoven leidt de tijdelijke signalisatie naar de festivalweide. Ook op bestaande fietssnelwegen in de omgeving wijzen extra pijltjes in de richting van Kiewit. De bordjes zijn voorzien
van een unieke QR-code die toegang geeft tot de routeplanner van fietssnelwegen.be. Een handige tool om de vlotste weg naar de festivalweide te bepalen.
Ook op het reguliere fietssnelwegennetwerk zet het provinciebestuur op bewegwijzering. In het voorjaar werd de volledige F70 bewegwijzerd en in juli kregen enkele fietssnelwegen meer zichtbaarheid door middel van bestickering. De verdere uitbouw van het fietssnelwegennetwerk blijft de komende jaren dan ook een topprioriteit voor provincie Limburg.

13.000 plaatsen in de bewaakte fietsenstalling
"Het is ook onze eerste en beste parking", voegt Pukkelpopwoordvoerder Frederik Luyten toe. "Want je fiets stal je vlakbij de hoofdingang van Pukkelpop, op amper 100m wandelen. Elk jaar opnieuw een groot succes! Wie trouwens zin heeft om zijn of haar fietsbenen ook eens op de weide te testen, kan terecht in de E-rena voor een virtuele sprint challenge. Op een smarttrainer mag je de tijd van Johan Museeuw proberen te kloppen tijdens de laatste 500 meter van het officiële EK-parcours, zoals dat in september in Zolder gereden zal worden."
Burgemeester Vandeput: “De buurt is voor Pukkelpop en de Stad Hasselt erg belangrijk. Om de overlast te beperken en fout geparkeerde fietsen in voortuinen of tegen particuliere tuinafscheidingen te vermijden, zijn goed uitgeruste en bereikbare fietsenstallingen ook noodzakelijk.”
Schepen Libert: “Sinds jaar en dag ondersteunen onze stadsdiensten Pukkelpop, in de lange aanloop naar het festival, met grondwerken en kleine infrastructuurwerken. Maar ook met al het hekwerk voor de fietsenstallingen. Het doet me plezier dat er elk jaar opnieuw meer hekken nodig zijn, want dat wil zeggen dat de Hasselaars én anderen beseffen dat de fiets de meest duurzame en snelste manier is om het festivalterrein te bereiken. Met de nieuwe pop-up fietssnelwegen zal dat nog vlotter gaan.”

Ontdek alle fietssnelwegen in Vlaanderen via www.fietssnelwegen.be!